Підвищення кваліфікація, сертифікація та атестація
Підвищення кваліфікація, сертифікація та атестація
Атестація педагогічних працівників
Річний план підвищення кваліфікації педпрацівників на 2025 рік
ВАЖЛИВО
Програма методичної роботи вчителя, який атестується
Графік проведення засідань атестаційної комісії
Заходи з підготовки атестації
Список педпрацівників, які атестуються у 2025 році
ОСОБЛИВОСТІ СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Сертифікація педагогічних працівників – це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника (у тому числі з педагогіки та психології, практичних умінь застосування сучасних методів і технологій навчання). Проведення сертифікації передбачено статтею 51 Закону України «Про освіту» та Положенням про сертифікацію педагогічних працівників, що затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року №1190 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2025 року № 31).
Метою сертифікації є виявлення та заохочення педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання й новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.
2019 року в Україні було запроваджено процедуру сертифікації вчителів початкових класів, 2023-го — учителів математики та української мови і літератури, які викладають на першому (адаптаційному) рівні базової освіти. Із 2024 року Міністерство освіти і науки України поширило зовнішнє оцінювання професійних компетентностей на педагогів, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси) громадянської та історичної освітньої галузі та/або освітньої галузі «Суспільствознавство» (всесвітньої історії, вступу до історії України та громадянської освіти, громадянської освіти, історії України, основ правознавства, курсів «Досліджуємо історію і суспільство», «Історія: Україна і світ», «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти»).
А з 2025 року сертифікацію має змогу пройти ще одна категорія — учителі іноземної мови, а саме англійської.
Участь у сертифікації є добровільною, виключно за ініціативою педагога, тобто вона не є обов’язковою.
З 1 вересня 2025 року набрали чинності зміни до процедури сертифікації педагогічних працівників, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2025 року №31.
Оновлене Положення про сертифікацію педагогічних працівників ураховує досвід попередніх років і спрямовує зміни на удосконалення процедури та унормування проведення ключових її етапів.
Брати участь у сертифікації можуть педагогічні працівники, які на момент реєстрації мають відповідне педагогічне навантаження не менш як 0,25 тарифної ставки з дисципліни, з якої бажають пройти сертифікацію.
Учасники сертифікації не можуть бути залучені як експерти до вивчення практичного досвіду роботи.
Процедура реєстрації вчителів для участі в сертифікації буде розроблена та затверджена окремим Положенням.
Перший етап сертифікації – незалежне тестування. Передбачено проведення тесту як у паперовій, так і в цифровій формі.
Другий етап сертифікації – самооцінювання педагогічної майстерності. Учасники сертифікації самостійно оцінюють власну професійну майстерність.
Третій етап сертифікації – вивчення практичного досвіду.
Вивчення практичного досвіду роботи учасника сертифікації здійснюється дистанційно з використанням інформаційно-цифрових технологій та із відеофіксацією.
Строк вивчення практичного досвіду роботи учасника сертифікації:
- визначається експертною групою;
- повідомляється учаснику працівником відповідного територіального органу ДСЯО на адресу електронної пошти, не раніше ніж за п’ять і не пізніше ніж за три робочих дні з дня початку вивчення практичного досвіду роботи.
Бути недопущеним до 3-го етапу вчитель може тільки у разі:
- неподання результатів самооцінювання;
- подання результатів з недотриманням строку чи способу, визначеного ДСЯО.
У випадку зміни місця роботи, посади або персональних даних під час проходження 1-го та 2-го етапів сертифікації учасник інформує про це територіальний орган Служби тієї області, де знаходиться його заклад освіти, рекомендованим листом, електронною поштою або нарочно не пізніше 3 календарних днів з дня отримання повідомлення про допущення до участі в 3 етапі сертифікації.
Педагоги, які відмовляються продовжувати участь у сертифікації на одному з етапів, мають право повторно пройти сертифікацію наступного року.
Експертом сертифікації може стати педагогічний, науково-педагогічний працівник закладу освіти чи інша особа з досвідом педагогічної діяльності не менше ніж п’ять років, яка:
- пройшла підготовку від Державної служби якості освіти,
- успішно склала підсумкове тестування,
- отримала сертифікат про підвищення кваліфікації
- включена до списку експертів, затвердженого наказом ДСЯО.
Керівник закладу освіти, у якому працює експерт, має організувати його заміну в разі залучення експерта до вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації.
Учасник сертифікації має право оскаржити результати вивчення його практичного досвіду протягом 3 календарних днів з дня отримання копії експертного висновку, подавши звернення до територіального управління Служби тієї області, де функціонує заклад освіти, у якому він працює.
Розгляд такого звернення здійснює апеляційна комісія впродовж не більше 10 робочих днів з дня його отримання.
Сертифікат дійсний протягом трьох років, починаючи з 1 січня року, наступного за роком успішного проходження сертифікації. Учителі, які успішно пройшли сертифікацію, отримують 20% доплату до посадового окладу впродовж трьох років.
Окрім того, успішне проходження сертифікації є підставою для присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.
Гранична кількість педагогічних працівників, які можуть зареєструватися для проходження сертифікації, щорічно визначається наказом профільного міністерства.